BuitenGewoon bedrijfsuitjes

Naam en passie versterken elkaar

Opeens wist ik het op 30 oktober 1995. De naam voor mijn nieuwe bedrijf zou BuitenGewoon gaan heten. Nog geen flauw idee wat ik zou gaan doen maar de naam voelde zo goed dat ik vrijwel meteen aan het einde van de studiedag besloot – ik studeerde in die tijd recreatie en toerisme – deze creatieve inval te verzilveren bij de Rotterdamse Kamer van Koophandel.

Buiten

Onderzoek bij diezelfde Kamer van Koophandel in het handelsregister wees uit dat de naam BuitenGewoon nog niet in gebruik was. De naam was een feit. Wat mij in die naam zeer aantrok waren de elementen buiten en gewoon. Mijn roots zo zou je kunnen zeggen liggen buiten. Ik houd ontzettend van fietsen, rugzak trekkings, bergklimmen en wandelen. Ook de studies die ik gedaan heb zoals recreatie en toerisme, milieukunde en tuin- en landschapsinrichting zijn allemaal op ‘buiten’ gericht. Buiten zijn is voor mij een soort thuiskomen, de plek waar ik weer in contact kan komen met mezelf.

Natuur

De natuur heeft voor mij ook alles met eenvoud te maken. Daar staat het ‘gewoon’ voor in de naam BuitenGewoon. De natuur is voor mij een soort referentiekader, een toetssteen, de bron van alle dingen.
Als we gewone dingen zoals wandelen en fietsen uit de normale context halen zorgt dat voor een buitengewone ervaring. Het idee was en is om met groepen mensen, teams en afdelingen hele eenvoudige dingen te doen in een andere context. Denk aan schilderen, maquettes bouwen, fotografie maar ook poëzie al of niet gecombineerd met fietsen en wandelen.

Andere ogen

De tijd nemen om de omgeving, een uitzicht of de fantastische natuur in je op te nemen. Je gewaar te worden van wat zich om je heen afspeelt en jouw plaats in dat geheel. Daarin wil ik de deelnemers van BuitenGewoon meenemen. De natuur in combinatie met de creatieve activiteiten brengen groepsprocessen effectief op gang en laten teams met andere ogen naar zichzelf en de collega’s kijken.

Bedrijfsnaam en passie

Ideaal is het als je bedrijfsnaam tevens iets zegt over je grootste passie. Naam en passie versterken elkaar en dragen bij aan herkenbaarheid en de identiteit van het bedrijf. Dat is vooral handig voor de marketingcommunicatie en het kan werken als een mantra of missie.

Het aantal bedrijven met de naam buitengewoon is de laatste jaren explosief toegenomen. Dat maakt niet uit want we blijven de dingen doen waarvan we overtuigd zijn dat we ze moeten doen. Mensen, teams en afdelingen mee naar buiten nemen om hele gewone dingen te doen en om buitengewone ervaringen te beleven.

Dolf Houtman